Vous êtes ici

FG CercleS

Onglets principaux

Focus group CercleS on Autonomy

Since CercleS was established in 1990, language centres have offered their learners various ways of improving their language skills. They are often innovative places where new pedagogical approaches and devices for language learning are proposed. Among the different learning possibilities offered to students in language centres, some aim at facilitating the development of learner autonomy. Some language centres indeed offer tools such as self-access centres, and language advising facilities that enable learners to take more control of their learning to support autonomization. The purpose of this focus group is to investigate the relationships between learner autonomy and language centres. It will also try to clarify the concept of autonomy, which, although widely used in language learning publications these last 30 years is complex and open to various interpretations. This focus group will collaborate e.g. with Focus Group 4 (Innovation) and 6 (ELP / CEFR). FG coordinator and contact person: Anne Chateau (anne.chateau @ univ-lorraine.fr)

CercleS website http://www.cercles.org

Les dernières pages de wiki

L'autonomie dans l'apprentissage des langues en CRL, en trois notions : liberté, capacité, responsabilité

Portrait de Sophie Bailly
Soumis par Sophie Bailly le lun, 29/02/2016 - 11:01

En plus des définitions plus ou moins habituelles de l'autonomie (Holec, Little, Menezes) lorsque je présente à mes étudiants le concept d'autonomie dans l'apprentissage des langues, je l'associe généralement à trois notions : Liberté, Capacité et Responsabilité (ça fait LCR, ou si on préfère, dans un autre sens, ça fait  CRL Capacité, Responsabilité et Liberté ;-)

Donc exercer son autonomie c'est tout à la fois  :

être libre de ses choix, liberté qui peut-être cadrée par des paramètres externes, s'exercer dans un ensemble de contraintes

Autonomie: dynamique, complexe

Portrait de giovannatassinari
Soumis par giovannatassinari le ven, 08/01/2016 - 07:46

Essentials for autonomy:, agency, freedom, reflectionAutonomy has been defined and described from different perspectives and by several researchers (see, among others, Benson, 2011; Holec, 1981; Little, 1991; Littlewood, 1996; Oxford, 2003). Focusing on autonomy in language learning, autonomy is associated to the notions of independent action in the learning process. Independent action is possible if learners are capable of making informed and reflected decisions about their learning and allowed to do so in the institutional and social context in which they live and learn.

A short operational definition of autonomy:

Portrait de Anne Chateau
Soumis par Anne Chateau le lun, 30/11/2015 - 10:19

Plusieurs études (par exemple : Poteaux, 2003 ; Prince, Olive, 2003 ; Gremmo, 2009) placent l’autonomie des apprenants au cœur des préoccupations des centres. mais la définition de cette autonomie dans l’apprentissage des langues semble varier d’un endroit à l’autre et peut donner lieu à une pluralité de dispositifs (Rivens Monpean, 2011).

Les derniers documents

Focus group CercleS members

Oscar Vallazza
luisa sartirana
Isabelle Bolli
Justine Paris
Valérie
dtoffoli
Klaus Schwienhorst
Denise Rupert
Anna Dal Negro
Jeroen van Engen
Annick Rivens
jfbrouttier
giovannatassinari
Peggy Candas
Carine MARTIN
Mike REES
Carlos MELENDEZ...
Alex Boulton
Emmanuelle Carette
Sophie Bailly
Anne Chateau
Edwige Morin